Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.06.2007 14:55 - ПРОБЛЕМИТЕ В ЧЕТЕНЕТО И ПИСАНЕТО НЕ СА ЗА ПОДЦЕНЯВАНЕ
Автор: fortunata Категория: Други   
Прочетен: 410 Коментари: 2 Гласове:
0



Има деца, които трудно се научават да четат и пишат, а ако вече са ограмотени, тетрадките им вечно са изпъстрени с червения химикал на учителя. Обикновено най-безотговорно на тези деца прикачат етикета “мързеливи”, “разсеяни” и дори “изоставащи”. Всъщност в тези случаи става дума за едни от най-разпространените нарушения на езиково-речевото развитие, а именно специфичните разстройства на писмената реч. Тези разстройства на четенето и писането се обозначават с термините дислексия и дизграфия. Признаците, които говорят за такива нарушения са многообразни. На детето следва да се обърне внимание при наличието на грешки, възникващи при нарушаване на програмирането и контрола върху функциите на писането като инертно повторение на думата при писане, сливане на две думи в една или слято писане, например “взимния ден” вместо “в зимния ден”, както и на грешки, свързани с нарушения в пространственото ориентиране като трудности в спазването на реда, наличие на букви с неустойчива форма и различен размер, замяна на едни букви с други близки букви, например “нласна стая” вместо “класна стая”, пропускане и добавяне на букви, срички или думи, например “здуха” вместо “задуха” или “ниякой” вместо “някой”, огледално изписване на някои букви, нарушаване реда на буквите в думата, например “свички” вместо “всички” и пр. В основата на тези разстройства могат да лежат различни причини. Най-често до разстройства на писането и четенето довеждат редица социално-психологически фактори като недостатъчност на речевите контакти, т.е. с детето не е разговаряно много; педагогическа немърливост; неподходяща възраст, в която е започнато ограмотяването; неадекватни спрямо индивидуалното развитие на детето методи и темпове на обучение, както и завишено ниво на изискванията към детето по отношение на грамотността. В някои случаи може да съществуват и органични причини, които могат да бъдат: недоразвитие или увреждане на главния мозък в различни периоди от развитието на детето, патологична бременност на майката, асфикция, енцефалит, тежки соматични заболявания и инфекции, изтощаващи нервната система на детето. В резултат на тези фактори страдат тези отдели на главния мозък, които обезпечават психологическите функции, участващи в процеса на писане. При наличието на органично мозъчно увреждане дисграфиите в повечето случаи се предшестват от дизартрия и алалия или възникват на фона на детска церебрална парализа, умствена изостаналост или задръжка на психомоторното развитие. Тези нарушения се отстраняват само посредством адекватна логопедическа терапия. Ако не се вземат мерки, времето си минава, а детето задълго остава изоставащо, като често става мишена за насмешките на своите съученици и връстници, което се отразява изключително неблагоприятно на неговата личност и все още формиращия се и неукрепнал негов характер. Напълно е по силите на тези деца да овладеят училищната грамотност, ако се потърси навременната помощ на квалифициран специалист – логопед. Той може да направи вярна оценка на процеса на развитие на речта на детето, да установи наличните проблеми както при писането, така и при четенето и да постигне тяхното разрешаване. Целесъобразно е логопедичната терапия да се съчетае при нужда и с работата на други детски специалисти като детски психолози и психиатри, невропсихолози, невропатолози и др. Практиката показва, че колкото на по-ранен етап започне логопедичното въздействие, толкова по-голяма ефективност на лечебно-корекционната работа се постига. При отсъствието на своевременна помощ наличните нарушения се запачват и в по-горните училищни класове, където дизграфията се усложнява, задълбочава и става все по-упорита и неподатлива на корекция, а това от своя страна води до затвърждаваща се неграмотност и непълноценна бъдеща професионална реализация на детето. Още веднъж дебело ще подчертаем, че тези деца не трябва да се третират като деца с ниско интелектуално ниво. В случай, че не става дума за наличие на организчи мозъчни увреждания, това са напълно нормални и способни деца и единствено подценяването от страна на родители и учители на техния малък и лесно решим проблем може да доведе до развитието у тях на чувство за непълноценност. Началото на учебната година е подходящ момент да обърнем повече внимание на проблемите на бъдещия или настоящ ученик, така че, прекрачвайки прага на училището, той да е спокоен и уверен в себе си. Диана ФЪРТУНОВА магистър логопед



Гласувай:
0




1. svetlo - Абсолютно вярно
28.06.2007 16:41
... е да не се третират тези деца като изоставащи или нискоинтелигентни . Не само вярно , но и абсолютно задължително !
Поздравления за полезния постинг , но според мен ако го бяхте написали на мъничко по-достъпно ниво , с по-малко професионални изрази , повече хора ще го прочетат .
Искам да добавя един пример . Имам племенница на 12 години , която проявява "дисграфия" , още от първите уроци по писане в първи клас . Детето е изключително интелигентно и ако чуете какви анализи прави по която и да е тема от учебния материал или живота , въобще няма да повярвате , че тетрадките и са пълни с червени поправки и има слаби оценки поради тази причина .
От скоро се занимавам с нея и си направих един експеримент - накарах я да пише под диктовка на моя лаптоп , но на кирилица по БДС - нещо , което не беше правила до сега . На детето му стана интересно и направи десетки пъти по-малко грешки , отколкото прави по принцип в училищните си тетрадки !
Вие сте специалист , аз не съм . Но според мен примера показва чисто психологическата обремененост на тези деца . И учителите са виновни за това - вместо да им обърнат специално внимание , те избутват тези деца настрана и/или ги обявяват пред съучениците им за изоставащи .
цитирай
2. fortunata - ИНДИВИДУАЛНАТА РАБОТА Е ЗАДЪЛЖИТЕЛНА
28.06.2007 17:05
И аз съм съгласна с вас, че до голяма степен учителите имат вина за задълбочаване на това разстройство, като често причината за възникването му е така наречения "педагогически брак", т.е. некачествено преподаване. Това е необятна тема, но тук искам да обърна внимание на това, че не трябва да бъде подценявана възникналата дисграфия. За целта е най-добре да се потърси индивидулана терапия с логопед или поне индивидуални занимания с детето от педагог или родител. Моите поздравления, че сте се заели с тази нелека задача. Продължавайте по същия начин. Има много подходящи интернет ресурси за целта. Но все пак потърсете и компетентен съвет от специалист!
цитирай
Търсене

За този блог
Автор: fortunata
Категория: Други
Прочетен: 5337
Постинги: 1
Коментари: 2
Гласове: 14
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930